Klasseoversikt

Klasser

Klubbens medlemmer er representert i flere klasser, og har god kjenskap med hva som brukes av biler og utstyr i de forskjellige klassene. Regelverket for disse klassene er satt av EFRA og NMF. Før du skal kjøpe deg ny bil, er det lurt å forhøre deg med noen i klubben som er godt kjent med klassene og hva som brukes av biler og utstyr.

 

 

Statusklasser (krever lisens når de er arrangert i regi av NMF)

1:8 IC offroad

Bilene har firehjulsdrift, og drives av en forbrenningsmotor (IC - internal combustion) motor på 3,5ccm (.21). Drivstoffet består av en blanding av nitrometan (25%), olje og metanol. Denne klassen kjøres kun utendørs i sommersesongen, på baner med underlag av jord, leire og kunstgress. Dette er klassen banen på Tyrimyra primært er bygget for.

 

1:8 IC track

Dette er den raskeste klassen innen radiostyrt bilsport. På store baner kan bilene oppnå hastigheter på 120-140 km/t, og 0-100 km/t går unna på 1,5 sekunder. Motoren er på 3,5ccm, og drivstoffet er det samme som i 1:8 IC offroad. Bilene har tretrinns girkasse, firehjulsdrift, og kjører med skumhjul. Klassen er forholdsvis liten i Norge, og kjøres kun utendørs på asfalt i sommersesongen.

 

1:10 Elektro offroad 2WD, 4WD og Short Course

Disse tre klassene kjøres over samme helg når det er løp. Banen er ofte den samme som brukes i 1:8 IC offroad, men innendørs kjøres det gjerne på nålefiltteppe. Dette er biler som fint kan brukes på banen på Tyrimyra. Shortcourse har blitt fjernet som statusklasse, og kjøres nå kun som supportklasse og i klubbløp.

 

1:10 200mm IC track

Også kalt fueltouring. Dette er den minste fuel-klassen, og har motorer på 2,1ccm (.12) og totrinns girkasse. Drivstoffet her har maks 16% nitrometan innblandet. Bilene er firehjulsdrevne og bruker skumhjul, med unntak av når det er vått, da brukes det spesielle regndekk av gummi. Karosseriene er kopier av de man finner igjen i WTCC, BTCC etc. På de raskeste banene er toppfarten over 100 km/t. Denne klassen kjøres kun utendørs på asfalt i sommersesongen.

 

1:10 Touring modified

Dette er elektroutgaven av klassen over, og kjøres både ute på asfalt i sommersesongen og innendørs på nålefiltteppe i vintersesongen. Her har bilene en maks bredde på 190mm, firehjulsdrift og benytter gummihjul. Hastighetsmessig er det ikke mye som skiller disse fra fueltouring, og innendørs når disse bilene en toppfart på rundt 80km/t, mens de utendørs kan komme opp i 120 km/t på enkelte baner. Bilene benytter 7,4V batteri (2S LiPo).

 

1:12 Track

Dette er klassen med de minste og raskeste bilene, og har en minstevekt på 730g. Det gir bilene en veldig god akselerasjon og toppfarten er over 70 km/t. Til tross for lavere toppfart enn 1:10 Touring modified, er disse bilene de raskeste rundt banen. Bilene har bakhjulsdrift og bruker skumdekk. Denne klassen kjøres kun innendørs på nålefiltteppe, og det benyttes 3,7V batteri (1S LiPo).

 

Supportklasser

Dette er klasser med regelverk som er oppsatt av klubbene selv, og som ofte blir brukt som rekrutteringsklasser. Disse kjøres sammen med de andre statusklassene når det er løp, og krever ingen form for lisenser.

 

1:10 Touring stock

Dette er en av Norges og Europas største klasser. Det eneste som skiller denne klassen fra 1:10 Touring modified er motoren. Her er den begrenset til 13,5t, og ingen form for turbo/boost-program (dynamisk timing) på fartsregulatoren er tillatt, noe som medfører mye tett og jevn racing. Denne klassen arrangeres sammen med 1:10 Touring modified ved løp i regi av NMF (som NC og NM) både innendørs og utendørs. Toppfarten ligger på rundt 60 km/t.

 

1:10 Tamiya M-Chassis

Denne klassen er ment for rekruttering og for de som ikke vil satse like seriøst og bruke like mye penger som de andre klassene. Dette er enkle, billige biler som tåler mye, og for ca 2000,- kan man få en løpsklar bil i denne klassen. Disse bilene bruker gummihjul og har frem- eller bakhjulsdrift, begrenset med instillingsmuligheter og tåler mye, noe som gjør at den passer perfekt for nybegynnere. Hvilke motorer som benyttes er litt avhengig av arrangørklubben, og toppfarten på bilene ligger på 35-45 km/t. Bilene benytter 7,2V/7,4V batteri, og klassen kjøres både på teppe innendørs og på asfalt utendørs. Dette er en forholdsvis populær supportklasse, noe den har vært siden 90-tallet, og blir ofte arrangert sammen med andre elektroløp samt frittstående løp. Det har også blitt arrangert endurance-løp i denne klassen på opp til seks timer.

 

1:10 200mm World GT

Disse har mye felles med 1:12 Track, men skiller seg ut ved at det brukes GT-karosserier fremfor pan car, ellers så er det skumdekk og bakhjulsdrift på disse også. For tiden er ikke dette en klasse som kjøres i Norge.

 

1:10 Formel 1

Bakhjulsdrevne biler som er kopier av de kjente bilene og teamene i Formel 1-sirkuset. Teknisk har disse mye til felles med 1:12 Track og World GT, men disse bruker gummihjul i stedet for skumhjul. I tillegg bruker bilene 7,4V batteri og 21,5t motorer uten turbo/boost-program på fartsregulatoren, samt har en maks bredde på 190mm. Det er få som kjører denne klassen i Norge, og det arrangeres ingen løp for tiden.

webmaster@honefossrc-klubb.no

 

Copyright 2012-2016 © Hønefoss RC-klubb